Post Pic

Twitter and Facebook ROI

Hoe meet je de ROI van Twitter and Facebook? Nog altijd de meeste interessante vraag op het gebied van Social Media marketing.

Twitter en Facebook ROI

”Hoe meten we de Return on Investment (ROI) voor de tijd, geld en moeite die we in Twitter en Facebook steken?”

Nog altijd dè grote vraag in marketing-land op het gebied van Social Media marketing.

Om die vraag te beantwoorden, moet men eerst zijn eigen ROI bepalen. Meet je de resultaten in geld, dan zou je de tijd en geld wat er aan sociale media wordt besteed uit kunnen rekenen en vervolgens de juiste tracking en meetinstrumenten opzetten om je sociale media-contacten en relaties te koppelen aan daadwerkelijke verkoop.

Is geld dan de enige ROI die telt? Waarschijnlijk niet. Net als bij alle andere marketing activiteiten bepaal je eerst je doel, wat wil je bereiken?

  • Probeer je een gemeenschap te creëren die de wereld vertelt over je nieuwe boek, product of creatie?
  • Wil je de klachten van klanten zo snel mogelijk op kunnen lossen om zo een positief merk imago te bereiken?
  • Wil je loyaliteit creëren onder je huidige klanten door ze op de hoogte te houden met relevante updates?
  • Probeer je te achterhalen wat er verbetert kan worden aan je product of dienst door middel van feedback?

Er zijn meer waardevolle uitkomsten van marketing activiteiten dan geld. En dat is zeker waar voor Twitter en Facebook. Zoals Stephen Covey het ons leert in de ”De 7 eigenschappen van effectief leiderschap”, begin met het einde voor ogen.

Deze infographic van InventHelp hield zich bezig met de grote vraag en begint mogelijke antwoorden te verkennen (klik om te vergroten):

Plaats een reactie

* Naam, Email en Bericht zijn verplicht.