De top 5 marketing blunders, zo moet het dus NIET.
Top 5 marketing blunders en hoe u ze kunt voorkomen
Hier is de top 5 grootste blunders in de marketing geschiedenis. Naast de beschamende blunders zijn er gelukkig ook bedrijven die het beter aanpakken en tips om dit soort blunders te voorkomen.
1. KFC eet je vingers eraf
In het jaar 1987 presenteert KFC zichzelf voor het eerst in Peking. Het gebruikte destijds nog altijd de populaire uitdrukking “Finger Lickin’ Good” maar dit betekent letterlijk “We eten je vingers eraf” in het Chinees. Oeps, een klein vertalingsprobleem dus.
Bij het wereldwijd verkopen van producten of diensten is het belangrijk om je als bedrijf aan te passen aan de lokale cultuur. Niet alleen aan de taal, maar ook aan de tradities, rituelen en gedragsnormen. Kortom, aan de cultuur in de brede zin van het woord.
Disney heeft echter een positief wereldwijd imago weten te handhaven. Het creëerde zelfs de term “disneyfication” en heeft vestigingen over heel Europa en Azië.
2. Ford is wel heel saai
Ford bedacht dat het slim zou zijn om het nieuwe model zoveel mogelijk uit zicht te houden om zo opwinding en nieuwsgierigheid op te wekken. Echter waren de consumenten totaal niet onder de indruk van de nieuwe Ford EDSEL. Het model zou zelfs een gebrek hebben aan verbeteringen ten opzichte van eerdere Ford modellen. Volgens United Press International daalde de waarde van de Ford EDSEL met 400 miljoen dollar.
Bij het lanceren van nieuwe producten is het altijd belangrijk om vernieuwend en interessant te zijn. Benadruk deze aspecten dan ook. Waarin verschilt het nieuwe model met de oude? Is het beter, sneller, makkelijker of mooier? Verzin een zo sterk mogelijke propositie.
Bedrijven als Samsung lanceren voortdurend producten met de nieuwste en meest geavanceerde functies die ze maar kunnen bedenken. De lancering van de Galaxy S4 is daar het bewijs van. Maar liefst 10 miljoen werden er in de eerste maand verkocht. Dat is zo’n 20 dagen minder dan de Galaxy S3 nodig had om hetzelfde aantal te verkopen.
3. McDonald’s maakt een kleine inschattingsfout
Tijdens de Olympische Spelen van 1984 dacht McDonald’s de omzet te verhogen door met een campagne te komen waarbij elke gewonnen medaille van de Verenigde Staten garant stond voor een gratis maaltijd. Dat het marketingteam bij McDonald’s zo weinig wist over de grote hoeveelheden medailles die de Verenigde Staten elke keer wint, uitte natuurlijk in een aanzienlijke hoeveelheid gratis maaltijden. Het werd een duur grapje.
Het is goed om uw klanten iets terug te doen, maar zorg ervoor dat u in staat bent om de beloftes na te komen. Bereid u voor op het ergste en dubbel check uw acties voordat u ze lanceert.
4. American Apparel gaat te ver
Veel riskante marketing campagnes komen van bedrijven als American Apparel, die vaak zijn bekritiseerd voor het opmerkelijke gebruik van jonge vrouwelijke modellen in hun advertenties. Deze stijl van adverteren leidde tot veel protesten bij diverse winkels van American Apparel. Maar goed, slechte publiciteit is ook publiciteit?
Veel succesvolle bedrijven doen echter veel moeite om een maatschappelijk verantwoord imago te behouden. Tegenwoordig zijn er zelfs al complete jaarverslagen gericht op duurzaamheid, neem bijvoorbeeld de site van H&M. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker, alhoewel ‘greenwashing’ ook nog vaak voorkomt. Riskeer het imago van uw merk niet voor een snel succes, de waarheid zal altijd boven water komen.
5. Kenneth Cole twittert niet zo slim
Begin 2011 stuurt Kenneth Cole een tweet om de nieuwe lente collectie te promoten, desnoods door de CEO Kenneth Cole zelf! Niks mis mee, toch? Behalve als het miljoenen mensen beledigt. De tweet was een slechte grap over de politieke onrust in Egypte op dat moment. Het bedrijf ontving onmiddellijk negatieve feedback, verwijderde de tweet en bood excuses aan iedereen die beledigd was.
Humor werkt goed in marketing campagnes, maar niet in combinatie met omstreden nieuws en waar nog eens miljoenen mensen bij betrokken zijn. Tenzij u in het nieuws wilt komen met schandalige acties kunt u beter humor gebruiken waar iedereen om kan lachen.
Plaats een reactie