Post Pic

Mobiele Apps Marketing 101 – Deel 1

Hoe zet u een mobiele app succesvol in de markt? Kiest u voor de Apple App Store of toch voor de Android Play Store?

Mobiele Apps Marketing

Waarom worden de meeste mobiele applicaties eerst gelanceerd in de Apple App Store en pas veel later, of zelfs helemaal niet op de Android markt (tegenwoordig bekend als de Play Store)?

Ik vroeg het eergisteren tijdens het Science to Business Café evenement aan Willem Vervuurt. Eigenaar van Rodo Intelligent Computing en diverse succesvolle apps. Waaronder Dubble, dat dagelijks zo’n 100.000 keer gespeeld wordt en een ander zeer interessante game: Ahsum Nimity.

Ahsum Nimity is a magical puzzle game for iPad. As you solve the puzzles, you are contributing to the development of knowledge models!

Zeker even de moeite waard om de trailer te bekijken, want de beschrijving is allesbehalve meteen duidelijk door de wetenschappelijke insteek.

Goed, terug naar de hoofdvraag.

Waarom worden de meeste mobiele applicaties eerst gelanceerd in de Apple App Store en pas veel later, of zelfs helemaal niet op de Android markt?

Het antwoord was duidelijk en drieledig:

1. iPhone gebruikers zijn eerder bereid te betalen voor een mobiele app dan Android gebruikers. Voor elke $1 die u verdient per iPhone gebruiker zou u ongeveer $0,24 per Android gebruiker verdienen.

2. Apple heeft zelf de hardware in de hand, dit in tegenstelling tot Android. Dit maakt het maken van spelletjes makkelijker en garandeert al snel een goede werking op alle Apple producten.

3. Apple biedt enorm veel ondersteuning voor het maken van mobiele applicaties, Google Android doet dit ook wel maar in mindere mate. Zo kunt u bijvoorbeeld een ‘highscore scoreboard’ eenvoudig integreren in uw app zonder deze helemaal zelf te moeten schrijven.

Marketing strategie voor nieuwe mobiele apps

Voor u begint met het lanceren van uw applicatie moet u eerst goed nadenken over wie uw klanten precies zijn en waar u ze kunt vinden. Hieronder volgen 5 stappen die u kunt nemen voordat u uw een app lanceert.

1. Selecteer belangrijke zoekwoorden: een ‘zoekwoord’ kan veel betekenen in de mobiele app wereld maar in deze context wordt het gezien als de term die de klant zal gebruiken om uw app te vinden. Het lijkt eenvoudig, maar dat is lang niet altijd het geval. Waar een rekenmachine app de term ‘rekenmachine’ zal gebruiken, zal het spel Ahsum Nimity bijvoorbeeld kunnen kiezen tussen de termen ‘strategische puzzel’ of ‘avontuurlijk spel’. In het laatste genoemde voorbeeld ligt ‘strategische puzzel’ meer voor de hand.

Zoekwoorden tools als MobileDevHQ’s App Store Optimization en concurrent AppCod.es maken het gemakkelijk om te vertellen welke zoekwoorden het meest gebruikt worden die relevant zijn voor uw applicatie en uw concurrenten. Tevens is er een mogelijkheid om te zien hoe vaak er naar bepaalde zoekwoorden wordt gezocht.

2. Kies een pakkende naam: Het lijkt voor de hand liggend, maar dat is het niet. De naam van uw app moet uniek en makkelijk te onthouden zijn, maar moet tegelijkertijd ook de belangrijke zoekwoorden bevatten die potentiële gebruikers gebruiken als zij opzoek gaan naar uw soort applicatie. Check ook of u geen inbreuk maakt op eventuele bestaande handelsmerken, anders kan uw app geweigerd worden.

3. Analyseer uw concurrentie: Welke apps scoren hoog in de App Store zoekresultaten voor uw zoekwoorden? Welke features bieden ze allemaal aan? Welke andere zoekwoorden hebben ze gebruikt?

Maak een lijst van de  top 5 meest concurrende apps op basis van gelijkenis met jouw app. Een 1-ster app met slechts een paar beoordelingen is waarschijnlijk niet zo’n sterke concurrent als een 5-ster app met honderden beoordelingen. Vergelijk en bedenk een manier om onderscheidend te zijn.

4. Maak een opvallend en verbazingwekkend icoontje: Het icoontje van uw app is erg belangrijk. Het is de allereerste impressie die gebruikers zullen krijgen van uw app, wat tevens de stijl en het doel overbrengt. Het is de eerste interactie die gebruikers zullen hebben met uw app. Niet alleen met uw app opvallen in de zoekresultaten, maar ook tussen alle andere apps op het beeldscherm van de gebruikers. Hierdoor zullen ze eerder gedownload en gebruikt worden op een frequente basis.

5. Neem screenshots: wanneer een potentiële gebruiker op de pagina van uw app beland, is het uw taak deze te overtuigen om de app ook daadwerkelijk te gebruiken. Niet alleen het gebruiken van call-to-action is belangrijk, maar ook het gebruiken van informatieve, leuke en memorable screenshots. De screenshots dienen meteen duidelijk weer te geven wat de app doet en hoe makkelijk het te gebruiken is.

Dat was het even voor nu, in deel 2 ga ik dieper in over de promotie van mobiele applicaties!

Plaats een reactie

* Naam, Email en Bericht zijn verplicht.