
Welke factoren bepalen een succesvolle e-mail marketing campagne? Check deze infographic voortaan eerst!
Succesvolle e-mail marketing campagnes
Email. We haten het als onze inbox weer eens wordt overspoeld met zinloze e-mails. Maar e-mail marketing voor marketeers is als honing voor Winnie de Poe!
Je hebt het vast wel eens gehoord of gelezen:
The money is in the list.
Met deze ‘lijst’ bedoelen ze de database aan e-mail adressen van potentiële klanten. Wie juist met z’n lijst omgaat, kan een kleine goudmijn in handen hebben. Wie enkel een lijst van ‘freebie seekers’ heeft zal het minder makkelijk afgaan. Omdat het versturen van e-mails aan duizenden adressen tegelijk relatief eenvoudig is, nemen we het te vaak voor lief aan. We willen een bepaald publiek bereiken en vuren een e-mail of drie af en zijn vervolgens verbaasd als belangrijke statistieken als het open-ratio en clicks tegenvallen.
Dit is dan waarschijnlijk ook niet de beste aanpak. Zoals bij elke marketing tactiek, is een bepaald niveau van onderzoek, planning en juiste implementatie nodig. Agencyside ontwikkelde deze infographic om te laten zien wat er nodig is om de omzet te verhogen vanuit je inbox.
Klik op de infographic voor de volledige grootte.
De volgende keer dat u een nieuwsbrief wilt verzenden, sales wilt genereren of bezoekers wilt aantrekken, verspil dan geen tijd met het vervelen van uw potentiële klanten. Gebruik deze handige infographic en controleer of u aan de basis vereisten voldoet.
Om nog even een interessant voorbeeld te geven van een, in mijn ogen, succesvolle e-mail marketing campagne volgt hieronder een e-mail van LinkedIn.
Op 12 februari 2013 ontving ik namelijk het volgende e-mailtje met als kop:
Elion, congratulations! You have one of the top 10% most viewed LinkedIn profiles for 2012!
Ik was verrast. Waarom zou mijn profiel zovaak zijn bekeken en door wie? Af en toe plaats ik er wel een nieuwe blogpost, maar de bezoekers die vanaf LinkedIn komen zijn niet denderend. Ondanks mijn conclusie ging ik toch even op LinkedIn rondkijken en er ging al gauw een tiental minuten voorbij.
Een aantal dagen later zag ik een post van Brad Gosse (internet marketing goeroe) op Facebook voorbij komen, die natuurlijk exact dezelfde e-mail had ontvangen. Met een klein rekensommetje bestaat deze top 10 procent uit zo’n 20 miljoen profielen. Waarschijnlijk heeft iedereen deze e-mail ontvangen, maar het zette mij wel aan om even rond te kijken op LinkedIn. Wat waarschijnlijk ook één van de doelen van deze e-mail marketing campagne was.
Toch grappig. En we kunnen er het één en ander van leren!
Plaats een reactie