
Wat is de wetenschap achter het realiseren van goede voornemens? Haal het meeste uit uzelf in 2013.
Het is inmiddels alweer 2013, het wordt het beste jaar uit uw leven!
Hoe? Lees verder.
Pak een stuk papier, een collegeblok, een bierviltje, alles is goed zolang u erop kan schrijven en het bij u kunt houden. Zet vervolgens bovenaan het volgende:
Als 2013 mijn beste jaar zou zijn, wat zou er dan zijn gebeurd?
Beeld uzelf het volgende in:
Het is 31 december 2013, u kijkt terug op het jaar 2013. Het was uw beste jaar ooit!
Wat zou er dan zijn gebeurd als 2013 uw beste jaar ooit was?
Vraag uzelf af welke stappen u vanaf vandaag kunt ondernemen zodat u er zeker van ben dat deze dingen gebeuren?
Schrijf uw goede voornemens op in de vorm van doelen en maak een plan.
Maar nou hoor ik u denken: elk jaar heb ik wel goede voornemens maar hier komt weinig van terecht, hoe kan ik mijn goede voornemens wel realiseren?
Simpel, door het stellen van SMART-doelen.
Specific: uw doelen moeten zo specifiek mogelijk zijn. Schrijf daarom in plaats van “Ik wil afvallen” een specifieker doel op als “Ik wil deze maand 5 kilo afvallen”.
Measurable: meetbare doelen zijn te managen. Het op koers blijven en dagelijkse targets halen moet u kunnen meten om zo een beeld van uw vordering te krijgen en om eventueel de doelen aan te scherpen.
Attainable: stel haalbare doelen. Het stellen van onbereikbare en te ambitieuze doelen worden vaak niet behaald. Stel uitdagende doelen die maximale inspanningen en toewijding vereisen om ze te behalen. Het afvallen van 5 kilo in een week is bijna niet haalbaar, maar wel in een maand!
Realistic: stel uitdagende doelen die wel realistisch te behalen zijn binnen het huidige tijdsbestek en binnen de huidige agendapunten van uzelf of uw personeel. Als u door middel van sporten graag wilt afvallen maar u nooit tijd heeft om te sporten is dit natuurlijk niet realistisch. Maak een plan en pas uw agenda er op aan.
Timely: maak uw doelen tijdsgebonden. Stel een deadline of tijdsbestek in voor de te behalen doelen. Zonder een tijdslimiet is er geen urgentie om ermee aan de slag te gaan. Door het stellen van een deadline is het duidelijk wanneer er wat behaald moet worden en kan u er meteen naartoe werken.
Bekijk de volgende video van Brian Tracy die perfect uitlegt hoe u te werk moet gaan.
Even nog wat statistieken, deze interessante bevinding deed ik een aantal jaren geleden toen ik onderzoek deed naar bepaalde zoekwoorden. Ik ging namelijk als affiliate producten verkopen in de “weightloss” niche. Een zeer winstgevende en ‘evergeen’ niche maar ook met ongelooflijk veel concurrentie. Ik vroeg me af wanneer er het meest naar ‘weightloss’ werd gezocht en kreeg de volgende resultaten:
In de jaren 2004 tot en met 2008 is er zoals u kunt zien duidelijk een patroon te herkennen. De grafiek laat telkens een enorme piek aan het begin van het nieuwe jaar zien. Dit heeft natuurlijk te maken met goede voornemens die iedereen aan het begin van elk jaar maakt. Hetzelfde geldt voor de zoekwoorden “quit smoking” en “new job”. Redelijk voor de hand liggend misschien, maar toch een interessante bevinding. Dus opereert u in één van deze niches? Dan is nu hét moment om te adverteren! Deze gegevens zijn trouwens te ontlenen aan Google Trends.
Ga nu aan de slag met uw goede voornemens! Schrijf ze uit op papier, dit verdubbeld namelijk de kans dat u ze zult realiseren.
U zult versteld staan van alle goede dingen die u zullen gebeuren.
Op 2013, uw beste jaar ooit (tot het jaar erna)!
Proost.
Plaats een reactie