Post Pic

Een broodje subway, meer marketing dan calorieën!

Wist je dat Subway de meeste fastfood filialen ter wereld heeft? Hun succes is gedeeltelijk te danken aan de geniale marketing die erachter zit.

Subway Marketing

Subway logo

Bij het bestellen van een broodje-subway denk je eerder aan de calorie-bom van het broodje dan aan de geniale marketing die erachter zit. Ik durf te wedden dat dit één van de redenen is waarom Subway internationaal succesvol geworden is. Er wordt hier namelijk uitstekend gebruik gemaakt van ‘up-selling’.

Upselling, ook wel Bijverkoop in het Nederlands wordt door Wikipedia als volgt omschreven:

Een verkooptechniek waarbij de verkoper grotere winst of omzet probeert te halen door de koper een duurder of uitgebreider product of pakket te verkopen dan dat de koper oorspronkelijk van plan was. Zo zullen veel webwinkels na de aankoop van een printervoorstellen om alvast ook al een paar bijhorende inktpatronen aan te kopen

Laten we het eens stap voor stap analyseren.

Stap 1: Broodje, Wrap of Salade?

Heeft u zin in een sub, wrap of frisse salade? Bij het bestellen van een sub wordt het meeste bijverkocht.

Stap 2: Type brood?

Voor elk type brood betaalt u evenveel, maar Subway geeft u de keuze om uw broodje te maken zoals u die wilt.

Stap 3: Welke maat? (UP-SELL 1)

Kiest u voor een 15 centimeter of een 30 centimeter sub?

footlong sub

Stap 4: Extra’s (UP-SELL 2)

Maak je sub precies zoals jij die wilt.

extra's bij je sub

Stap 6: Welke Saus?

Hiervoor hoeft u (verassend) niks extra te betalen.

Stap 7: Extra’s 2 (UP-SELL 3)

Maak je maaltijd compleet met je favoriete side en drankje!

maak je maaltijd compleet bij subway

Of neem een frisdrank of een side er apart bij.

Zo zie je maar, je denkt ‘even’  een broodje Subway te halen en betaalt uiteindelijk meer dan je voor ogen had. Let op de werknemers bij de Subway, zij zijn namelijk getraind om bij elke stap en bij het afrekenen up-selling toe te passen.

- ‘Footlong sub van 30 cm?’

- ‘Extra Kaas/Bacon/Vlees erbij doen?”

- ‘Wilt u er iets te drinken bij’?

Praktijk: al zou Subway door middel van up-selling slechts € 0,50 extra verdienen per klant, met miljoenen filialen over de hele wereld is dat toch al snel een behoorlijk bedrag! Of neem een enkel filiaal die gemiddeld 1000 klanten per week bediend (pure gok), dan verdien je toch € 500,- extra door dit simpelweg in je business model op te nemen.

In een hierop volgende post zal ik een paar technieken uitleggen die je makkelijk helpen aan up-sell ideeën.

Pas jij al up-selling toe in je bedrijf? Als het antwoord ‘Nee’ is laat je veel geld op tafel liggen!

1 Reactie

[…] Dit is het vervolg op ‘Een broodje subway, meer marketing dan calorieën!’. […]

Plaats een reactie

* Naam, Email en Bericht zijn verplicht.