Post Pic

Doe jij aan SoLoMo?

Wat betekent de snel opkomende marketing trend ‘SoLoMo’ en wat heb je er eingelijk aan als marketeer?

SoLoMo

Ik weet het – het klinkt als een vorm van Line Dance. Maar dit is het natuurlijk niet. Het is eigenlijk een snel opkomende marketing trend die je zelf per direct in je bedrijf kunt toepassen.

SoLoMo is de combinatie van Sociaal, Lokaal en Mobiel. In het kort: mobiele telefoon applicaties combineren jou locatie gegevens met je sociale netwerk. Een mix van beide is volkomen logisch. We weten dat het correct toepassen van sociale media werkt voor bedrijven. Zij ervaren immers hogere betrokkenheid met de consumenten en een betere click-through-rate op hun websites.

20% van alle zoekopdrachten heeft een lokale intentie, waarvan er steeds meer nu op dit moment, in real-time, plaatsvinden (Ik heb honger en zoek de dichtsbijzijnde bakker of Subway).

Sterker nog, 70% van alle zoekopdrachten op een mobiele telefoon resulteert in actie binnen een uur. Eén van de belangrijkste redenen om uw website te optimaliseren voor mobiele telefoons.

Dus mensen gebruiken hun telefoon om te vinden wat ze nu direct nodig hebben of willen. Hier past SoLoMo perfect in het plaatje.

Waarschijnlijk is de meest bekende SoLoMo Appplicatie op dit moment FourSquare. Je hebt een applicatie op je telefoon die door gebruik te maken van GPS en jou locatiegegevens je de mogelijkheid geeft om ergens ‘in-te-checken’. Mensen die hier niet bekend mee zijn, of nog niet bekend mee willen zijn vragen zich dan ook af waarom ze dat in vredesnaam zouden doen? Wat heb ik eraan om ergens in te checken?

Afgezien van de aspecten van Foursquare zelf (verdienen van Badges, Mayorships etc.) zijn er vaak voordelen te behalen voor zowel de consument als jou bedrijf. Een voorbeeld, wanneer je voor het eerst in-checkt bij de koffie en eetwinkel de Daily-In te Lochem ontvang je een gratis appelgebak of een brusselse wafel bij de koffie! En wanneer je Mayor wordt (vaakst incheckt), ontvang je gratis koffie bij je check-in.

Dat is SoLoMo in actie. Het aanbieden van een directe beloning voor de gebruiker voor het zijn op een bepaalde plaats.

Een ander voorbeeld van SoLoMo is een mobiele applicatie die je locatie bepaald en je omgeving scant op bedrijven in de buurt, om hier vervolgens reviews of ratings van te weergeven. Een applicatie als Yelp dus. Je kan er zelf ook nadat je er geweest bent foto’s en reviews plaatsen, zodat andere mensen dit kunnen lezen.

Een van de coolste applicaties en toepassingen waar ik recentelijk over heb gelezen is Geofencing. Geofencing is de mogelijkheid om een virtuele omtrek te tekenen rond een bepaald gebied. Er is een ontroerend goed bedrijf DDR Corp in Amerika die gebruik maakt van Geofencing bij een aantal winkelcentra die zij bezit.

Het programma heet ValuText en het werkt als volgt:

Een consument komt het winkelcentrum binnen (en dus binnen de grenzen van de Geofencing), en ontvangen smsjes van acties en promoties van specifieke winkels. Mits ze zich hiervoor hebben aangemeld natuurlijk.

Hier is sprake van een win-win situatie.

  • Winkeliers houden ervan om te communiceren met consumenten die zich letterlijk op steenworp-afstand van hun winkel bevinden.
  • Consumenten houden ervan omdat zij direct gebruik kunnen maken van exclusieve acties.

Een van de grote voordelen van ValuText is dat het nog met smsjes werkt, je hoeft dus niet per se in het bezit te zijn van een Smartphone. Klinkt ouderwets, maar er zijn meer mensen die nog steeds een oude mobiele telefoon gebruiken dan je denkt.

De mogelijkheden zijn oneindig met SoLoMo. Wat eerst nog futuristich en onmogelijk leek in het volgende fragment uit Minority Report, waar Tom Cruise wordt ‘gezien’  door de advertenties en deze zich aanpassen aan zijn voorkeuren, is nu SoLoMo in actie.

Wat kan SoLoMo voor jou bedrijf betekenen?

 

2 Reacties

Goed artikel! Maar ik ben van mening dat Foursquare niet lang meer zal bestaan. Het type platform is namelijk makkelijk als extra applicatie te integreren in andere sociale media, Facebook doet dit al.

Je artikel heeft me aan het denken gezet. Ik realiseer nu hoeveel mogelijkheden voor marketing deze technologie met zich mee brengt. Vooral voor het vinden van bepaalde goederen en -diensten, bijv.: pin automaten, restaurants, enz. Het doen van aanbiedingen lijkt me dan een eventuele volgende stap.

Er is zelfs een datingsite op basis van deze technologie: Badoo. Ik kwam deze tegen in de Britse Esquire van deze maand. Die mensen de kans geeft om met elkaar in contact te komen in de openbare ruimte, en vervolgens locaties aanbiedt om gezamenlijk af te spreken.

05.26.12

Foursquare zal wellicht niet zo hard meer groeien als het eerst deed, maar wordt toch nog altijd als beter alternatief gezien dan Facebook places.

SoLoMo biedt absoluut veel mogelijkheden, erg leuk om over te brainstormen!

Gaaf, nog nooit gehoord van Badoo. Wanneer je hetzelfde bezoekt heb je wellicht al dezelfde interesses als de ander, goed concept lijkt me! Maar hoe verdienen zij er geld mee?

Plaats een reactie

* Naam, Email en Bericht zijn verplicht.