Welke kleuren gebruiken bepaalde merken en waarom? Zit er een gedachte achter? Lees alles over de wetenschap van kleuren in marketing.
De wetenschap van kleuren in marketing
Eerst even een kleine quiz: hoeveel merken herken je slechts aan het design van hun buttons?
Hoeveel heb je er goed denk je? De antwoorden staan onderaan deze post!
Kleuren kunnen bepaalde gevoelens, emoties en associaties teweegbrengen. Echter is niet altijd vanzelfsprekend.
Hier zijn drie voorbeelden:
Als we kijken naar de grote en succesvolle merken wordt de keuze voor bepaalde kleuren opeens veel duidelijker. Het lijkt erop dat de volgende merken bepaalde emoties en associaties over wilden brengen:
(Klik op de afbeelding voor volledige grootte)
In een experiment van HubSpot wilden de onderzoekers weten in hoeverre de kleurwijziging van een call-to-action button het conversie-ratio zou beïnvloeden. Ze begonnen met een eenvoudige hypothese en kozen tussen twee kleuren (groen en rood) en probeerden te raden wat er zou gebeuren. Hun verwachting was als volgt:
‘Groen suggereert een voorwaartse beweging gezien het gebruik van groen in verkeerslichten.’
‘De kleur rood wordt daarentegen vaak geassocieerd met opwinding, passie of waarschuwing. Het wordt niet voor niks gebruikt als de kleur voor het stoppen bij verkeerslichten.’
Een duidelijke A/B test tussen een groene en rode button zou uitwijzen dat de groene en meer vriendelijke button zou winnen. Het experiment zag er als volgt uit:
Het resultaat? Het was verrassender dan ze dachten:
De rode button versloeg de groene button met een verschil van maar liefst 21%
Er werd voor 21% meer geklikt op de rode button dan op de groene. Verder was alles exact hetzelfde gelaten op de pagina’s . Het verschil zat dus puur in de kleur van de button.
Inmiddels weten we dat oranje call-to-action button het beste presteren en het meest gebruikt worden, het liefst nog met een klein pijltje (>) voor de tekst. Een goed voorbeeld van kleurgebruik en call-to-action buttons zien we uiteraard op Bol.com. De online gigant spendeert duizenden euro’s aan het optimaliseren van haar website. Let maar eens goed op de verleidende product beschrijvingen, de reviews en uiteraard de call-to-action buttons. Daar kun je veel van leren. Een paar voorbeelden:
1. Een klein pijltje wat je ogen en hersenen begeleidt, om uiteraard op geklikt te worden.
2. De button ‘Aanbiedingen’ springt hier het meest in het oog door haar oranje kleur, waarschijnlijk een zeer bewuste keuze van Bol.com.
3. ‘Bekijk nu': niet later, maar nu!
4. Zelfs de kleinste buttons op Bol.com hebben pijltjes. Doe er je voordeel mee. Of moet ik het nog een keer herhalen?
Zie op de afbeelding hierboven waarschijnlijk één van de best converterende ‘toevoegen aan winkelwagen’ buttons van heel Nederland. Ik heb een sterk vermoeden dat Bol.com dit zeer uitgebreid test én heeft getest.
Dus, gebruik oranje call-to-action buttons en voeg er een pijltje (>) of plusje (+) aan toe, voor een zo hoog mogelijk conversie-ratio.
En de wetenschap?
Hoewel veel onderzoeken elkaar tegenspreken of reeds zijn omstreden, zijn er wel leuke bevindingen die je kunnen inspireren om bepaalde kleuren te gebruiken in je bedrijf, restaurant of op je website. De volgende bevindingen van Singh (2006) zijn niet altijd wetenschappelijk bewezen, maar de resultaten lijken in het algemeen wel te worden bevestigd onder marketeers.
In het kort, de wetenschap van kleuren in marketing:
1. Kleuren in restaurants
Vanwege het effect op onze stofwisseling stimuleert de kleur Rood onze eetlust, waardoor het een populaire kleur is onder de fast-food restaurants. Ook de gele kleur wordt door veel fast-food restaurants gebruikt. Maar dan als aandachtstrekker, om vervolgens de eetlust te verhogen en klanten aan te moedigen om daadwerkelijk te gaan eten.
Daarentegen gebruiken formelere restaurants vaak blauw om hun klanten te kalmeren en te ontspannen. Zij hopen dat de klanten hierdoor langer in het restaurant verblijven. Een langer verblijf kan overeenkomen met grotere maaltijden, meer wijn, koffie of desserts en dus; meer omzet. Mocht je interesse hebben in het gebruik van kleuren in restaurants, kijk dan eens naar het restaurant van de toekomst.
2. Kleuren en wachttijden
Kleuren schijnen de perceptie van het tijdsverloop te beïnvloeden. Zo lijkt de tijd te langzaam passeren en lijken objecten groter en zwaarder onder een rood licht. Daarentegen lijkt de tijd snel voorbij te gaan en lijken objecten lichter onder blauw licht. Casino’s willen echter het tegenovergestelde. Zij gebruiken rode verlichting om hun klanten op te winden en te enthousiasmeren, terwijl ze de indruk willen wekken dat hun klanten niet veel tijd in het casino verspillen.
3. Kleuren en merken
Kleuren en merken gaan ook goed samen. Of het nu het groene label van Heineken, Coca-cola’s rood, Shell’s geel of Cadbury’s paars gaat, ze hebben allemaal verschillende kleurwaarden die we maar al te goed herkennen. Merken leggen de nadruk dan ook op herkenning en emotionele waarde. Zo zouden consumenten bijvoorbeeld door de metallic gekleurde verpakkingen van Colgate’s tandpasta eerder voor Colgate kiezen dan voor Proctor & Gamble’s variant. Puur door Colgate’s TV reclame waar de metallic verpakkingen maar al te goed in beeld komen.
4. Kleuren en trends
Tot slot, onze voorkeur voor kleuren verandert. Net zoals mode-experts trends in de mode voorspellen, voorspellen ‘kleur-consultants’ de trends in kleuren. Fabrikanten kunnen profiteren van de voorspelling van deze kleur-experts. Bijvoorbeeld bij het kiezen van een kleur voor de verpakking van hun product. Hoewel de voorspelling meer een kunst dan een wetenschap is hebben kleur-experts een sterke invloed op onze kleur voorkeuren.
Antwoorden van de button-quiz
1. Google
2. Twitter
3. Facebook
4. Microsoft
5. Pinterest
6. Yahoo
7. Instagram
8. Flickr
9. Spotify
10. Rdio
11. Svbtle
12. Medium
13. Basecamp
14. Square
15. Amazon
16. Quora
17. LinkedIn
18. Path
Referentie
Singh, S. (2006). Impact of colour on marketing. Management Decision, 44, 783–789
Plaats een reactie