
Geloof me, zoiets gaafs heb je nog nooit gezien! Outdoor reclame maken doe je zo.
Outdoor reclame
Succesvolle outdoor reclame campagnes zouden moeten voldoen aan de volgende vijf kenmerken:
- Gebruik nooit meer dan 7 woorden
- Gebruik altijd een eye-catcher
- Voeg het bedrijfslogo toe
- Run uw campagne minstens 30 dagen voor voldoende blootstelling
- Plaats uw campagne op meerdere locaties voor een groter bereik
De meest briljante outdoor reclame campagne voldeed echter aan geen van deze kenmerken. Niet één.
Deze campagne was te zien in in 1989 in Buffalo te New York. Er bevindt zich een Ierse pub genaamd Garcia’s in het centrum van Buffalo, die naast naamsbekendheid ook bezoekers wilde trekken. Hun reclamebureau Crowley Webb bedacht deze campagne en won niet alleen een ‘National Obie‘ (oscars voor outdoor reclame) maar Garcia’s werd zelfs een begrip in Bufallo! De campagne verscheen ook in de New York Times, de USA Today en natuurlijk in alle andere lokale media van Bufallo.
Zoals u hieronder kunt zien is het niet de meest gebruikelijke billboard campagne!
Het verhaal achter deze geniale reclame campagne
Het is 1989. In het mooie stadje Buffalo zijn Garcia’s en andere restaurants in het gebied in paniek. Wat blijkt? Een grote, mooie, nieuwe club gaat deze zomer open en ze verwachtten allemaal dat ze hier veel last van zullen hebben. Garcia’s besluit om Crowled Webb om naar advies en een oplossing te vragen. Oh ja, ze hebben slechts $20,000 te besteden. Het brainstormen, creatieve ontwerp, de productie kosten, media – de hele campagne moest hiervan worden betaald.
De William & Angel campagne werd bedacht en gelanceerd.
Het plan was om iedereen te laten geloven dat er werkelijk een William, Angel, Candi en Frankie bestonden. De media werden tot geheimhouding verplicht. Verschillende verslaggevers probeerde inzicht te krijgen in de waarheid van de campagne maar niemand was in staat om te werkelijkheid te achterhalen.
Naast de billboard campagne had het reclame bureau ook:
- een radio spot gekocht, tweemaal per week. Iemand sprak de zogenaamde William in en deed zich voor als een wanhopige man die zijn ‘Angel’ probeerde te vinden.
- advertenties geplaatst in de lokale krant, ‘Buffalo News’.
- een limo-chauffeur geregeld die flyers uitdeelde met de tekst “Have You Seen My Angel”? in het centrum en in de buurt van Garcia’s.
- een vliegtuig ingehuurd die een grote banner achter zich meetrok met een tekst van William tijdens een honkbal wedstrijd van de Buffalo Bisons.
Dit alles vond direct plaats na billboard #8, waar Angel akkoord ging William te ontmoeten bij Garcia’s. Tot grote vreugde van druk bezette Garcia’s – verscheen er een mooie vrouw in het rood, de droom van elke man, wachtend op William.
Juist op dat moment stopte er een limo voor Garcia (de man die flyers uitdeelde) en William stapte uit de limo en liep naar binnen. Hij scande de menigte voor zijn ‘Angel’. Hun ogen ontmoetten, ze spraken met elkaar, deelden wat champagne en werd er tot slot gedanst op “Lady in Red” voordat William haar meenam in zijn limo.
De reactie van de menigte was werkelijk onbetaalbaar. De vrouwen attendeerden hun mannen subtiel op de romantische William. De volgende dag werd het laatste billboard geplaatst, waar William zijn Angel bedankt voor de fantastische avond.
Het resultaat? Toen de nieuwe club werd geopend zagen bijna alle restaurants een significant daling in hun omzet. Garcia’s niet, de omzet groeide juist! Ze beweerden dat ze erg lang een concurrentievoordeel hebben gehad ten opzichte van de rest. Ze overtroffen hun doelstellingen en zagen de inkomsten groeien en dan hebben we het nog niet eens over alle extra waarde die de campagne met zich meebracht.
De campagne won de Nationale Obie Awards en was de eerste winnaar ooit die een perfecte score kreeg van elk jury-lid.
DIT noem ik nou pas een succesverhaal!
Plaats een reactie