Post Pic

Conversie meten met Google Analytics

Meten = weten. Of het nou een download, offerte aanvraag of verkoop is. Met het meten van conversies kun je jouw website optimaliseren en hier meer rendement uit halen.

Conversie meten met Google Analytics

Wanneer je conversies bijhoudt van je campagnes kun je meten hoe jouw landingspagina’s presteren. Maar wat is een ‘conversie‘ eigenlijk?

Volgens Google zelf:

Een conversie bestaat uit de voltooiing van een activiteit op je site die belangrijk is voor het succes van je bedrijf.

Een conversie kan heel breed worden geïnterpreteerd. Zo kan het bijvoorbeeld staan voor een:

  • Bezoek aan een bepaalde pagina
  • Offerte aanvraag
  • Download
  • Aanmelding nieuwsbrief
  • Aankoop van een product of dienst

Waarom conversies meten?
Conversies meet je om pagina’s te optimaliseren voor een bepaald doel. Stel, je wilt dat zoveel mogelijk bezoekers een offerte aanvragen en dit overzichtelijk kunnen bijhouden. Je wilt bijvoorbeeld weten wie deze bezoekers zijn, waar zij vandaan komen en op welk tijdstip zij een offerte aanvragen. Door conversies in te stellen is dit mogelijk. Vervolgens kun je op basis van deze informatie diverse aanpassingen aan je website doen om te kijken of dit bijdraagt aan het conversie-ratio (aantal conversies/totaal aantal bezoekers). Ook kun je achterhalen welke advertentiecampagnes conversies opleveren, als je het meten van conversies samen met een speciale URL combineert. Daarover straks meer.

1. Integreer Google Analytics in jouw website
Met het instellen van Google Analytics voor jouw website worden bezoekersgegevens verzameld. Deze gegevens worden in Google Analytics weergegeven in rapporten. Zo kun je bijhouden hoe vaak jouw website wordt bezocht, welke pagina’s worden bekeken, hoe lang bezoekers op je website verblijven, waar ze vandaan komen en kun je zelfs bijhouden hoeveel conversies er plaatsvinden. Voor het instellen van Google Analytics voor uw website verwijs ik je graag naar google.com/analytics

2. Doelen instellen
Als je Google Analytics reeds hebt geïmplementeerd kun je doelen instellen voor het bijhouden van conversies. Als je bent ingelogd klik je op Beheerder en selecteer je een account, een website en een dataweergave. Klik op Doelen en op Nieuw doel.

Doelen aanmaken in Google Analytics

Voer de stappen in je account uit om een doel in te stellen. Klik na het voltooien van elke stap op Volgende stap om je instellingen op te slaan en om verder te gaan. Klik op Doel opslaan om de bewerking te voltooien. Klik op Annuleren als je het proces wilt afsluiten zonder de wijzigingen op te slaan.

Nieuw doel aanmaken in Google Analytics

De instellingen verschillen per conversie, zo kun je bijvoorbeeld het volgende bijhouden:

  • Een bestemmingspagina (bijv. bedankt.html)
  • De duur (bijv. 2-3 minuten)
  • Het aantal pagina’s dat een bezoeker bekijkt (bijv. drie pagina’s)
  • Een gebeurtenis (bijv. het afspelen van een video)

Om je een voorbeeld te geven maken we een doel aan dat het aantal offerte aanvragen registreert. Onze bedank-pagina hiervoor is /bedankt.html. Niet geheel onbelangrijk: het instellen van conversies voor een bestemmingspagina dient een vervolg- of bedank-pagina te hebben om de conversies te kunnen registreren.

Voer een Naam in, kies als type Bestemming en klik op Volgende stap.

doel-aanmaken-google-analytics

Je komt vervolgens bij de Doeldetails. Kies bij Bestemming de instelling Gelijk aan en voer hier je bedank pagina in. In het voorbeeld is dit /bedankt.html. Vervolgens kun je optioneel een Waarde toevoegen aan het doel. In het voorbeeld gebruiken we 20 €EUR.

Tevens kun je optioneel het doel verifiëren ter controle. Hiermee kun je bekijken hoe vaak dit doel een conversie zou hebben gegenereerd op basis van je gegevens van de afgelopen zeven dagen. Klik tot slot op Doel maken.

Doelbeschrijving in Google Analytics

Het doel is nu aangemaakt en is terug te vinden in het overzicht. Zo kun je een conversie meten met Google Analytics.

Offerte aanvraag meten

Je kunt maximaal 20 doelen per dataweergave instellen. Je moet doelen in je Google Analytics-account instellen voordat er gegevens verschijnen in je doelrapporten en in andere rapporten die gegevens verschaffen over doelen en doelconversies. Je kunt doelen niet verwijderen, maar wel uitschakelen. Er worden geen gegevens vastgelegd wanneer een doel is uitgeschakeld.

Om de gegevens over doelen en doelconversies te bekijken ga je terug naar Home, selecteer je de betreffende website, klik je op het menu item Conversies, Doelen en tot slot op Overzicht.

Conversie overzicht Google Analytics

Vervolgens krijg je een overzicht met van de doelen en bijhorende prestaties. Let op: doelen worden pas bijgehouden vanaf het moment dat ze zijn ingesteld en op Ingeschakeld staan en werken niet met terugwerkende kracht.

3. UTM code aanmaken voor je campagne
De laatste stap die je moet doorlopen voor het bijhouden van je campagne is het aanmaken van een speciale URL waardoor je exact kunt bijhouden wat een specifieke bannercampagne heeft opgeleverd. Dit wordt in een apart tabblad van Google Analytics bijgehouden en is erg overzichtelijk.

Hiervoor ga je  naar https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=nl
(Google’s hulpprogramma voor het aanmaken van URL’s).

Ga naar Stap 1. en geef de URL van je landingspagina op. In het voorbeeld hieronder gebruiken we voor het gemak www.uwwebsite.nl/landingspagina.html. Ga naar Stap 2. en voer de campagne bron en het campagne medium in. Dit zou bijvoorbeeld PSH (bedrijfsnaam) en banner kunnen zijn. Tot slot vul je bij Campagnenaam de naam van de campagne in.

Gebruik een duidelijke tekst met datum zodat je weet om welke bannercampagne het gaat. Voor een banner op 10 mei zou dit bijvoorbeeld bannerPSH10052014 kunnen zijn.

Klik op Verzenden om je URL aan te maken. In dit geval krijgen we de volgende URL:
http://uwwebsite.nl/landingspagina.html?utm_source=PSH&utm_medium=banner&utm_campaign=bannerPSH10052014

URL aanmaken met UTM code

De gegeneerde URL koppel je vervolgens achter een link of aan je advertentie. Dit kunnen bijvoorbeeld ook Facebook- of Adwords campagnes zijn. Zo kwam ik onlangs een Facebook campagne tegen van Freeletics met een zeer sterke URL:

https://www.freeletics.com/en?utm_source=Facebook&utm_medium=Ads&utm_campaign=fb_ads_1104-UK_LAL_10%25_registrierungspixel_desktop-Image_cw45_1 

freeletics UTM url

Hier kun je het volgende uit ontleden:

  • Bron (utm_source): Facebook
  • Medium (utm_medium): Ads
  • Campagne (utm_campaign): fb_ads_1104-UK_LAL_10%25_registerierungpixel_desktop-Image_cw45_1

Waarschijnlijk is dit een Facebook advertentie voor registratie bij Freeletics, alleen getoond op desktops met een bepaalde afbeelding. Hiermee kan Freeletics haar Facebook campagnes optimaliseren omdat ze precies meten welke campagne de conversie (registratie) oplevert.

Door met deze speciaal aangemaakte URLS te werken kun je in Google Analytics terugzien hoe de campagne presteert.

Ga hiervoor weer naar je Google Analytics account en klik links op het tabblad Acquisitie en op Campagnes.

Campagne overzicht Google Analytics

Hier kun je vervolgens je campagnes met bijhorende prestaties bijhouden.

Overzicht conversies

De campagnes worden bijgehouden vanaf het moment dat de banner wordt weergegeven en gekoppeld is aan de speciale URL met de UTM code en werken niet met terugwerkende kracht. Het verschil met het tabblad Conversies is dat je hier ook inzicht krijgt in het aantal sessies, percentage nieuwe sessies, aantal nieuwe gebruikers, bouncepercentage, pagina’s per sessie, gemiddelde sessieduur, conversieratio, conversies en de doelwaarde.

Succes!

Plaats een reactie

* Naam, Email en Bericht zijn verplicht.