Waxlippen en waxsnorren zorgen voor $120k aan omzet. Lees hier hoe ze het deden bij PostCardMania.com
Plezier hebben met fans
Het lijkt erop dat elk bedrijf zich haast om een Facebook fanpage aan te maken, maar wanneer ze eenmaal zijn aangemaakt niet goed weten wat ze ermee moeten.
Daarom hier een mini case study van een Facebook campagne van PostCardMania.com.
Het is namelijk zo dat…
- Veel bedrijven hun Facebook fanpage negeren en één keer minder per week publiceren.
- Sommigen het gebruiken als verkoopkanaal, enkel aanbiedingen plaatsen en zich afvragen waarom het publiek deze negeert.
- Anderen dezelfde links delen die ze delen op Twitter.
Er zijn maar weinig bedrijven die een conversatie aangaan met hun fans, of zelfs de fanpage deels aan de community over te laten. Maar de marketing afdeling van PostCardMania.com besloot om wat plezier te hebben met hun fans.
Eerder dit jaar, zochten de mensen binnen PostCardMania naar verschillende manieren om meer ‘Likes’ te genereren voor hun fanpage. Hun GMO (General Marketing Officer) was aan het winkelen (de beste ideeën komen vaak wanneer je er niet mee bezig bent) en zag van die waxlippen en wax snorren die ze daar verkochten en nam ze mee naar het kantoor.
Ze was in staat om haar CEO te overtuigen dat het…
“leuk zou zijn om de lippen en snorren uit te sturen naar een lijst klanten…”
… die voor een jaar lang nog geen nieuwe bestelling hadden geplaatst, als onderdeel van Valentijnsdag. In het pakket werd verzocht een foto van zichzelf te nemen met de wax lippen of wax snor en deze op de fanpage van PostCardMania.com te plaatsen. Iedereen die een foto zou plaatsen ontving tevens een gratis boek geschreven door de CEO.
500 pakketten werden verzonden. Ze kregen ongeveer 50 extra ‘Likes’ en 20 klanten hadden hun foto’s op de fanpage geplaatst. Het contact met deze klanten was zeer persoonlijk en memorabel en genereerde veel goodwill.
Máár, binnen 4-5 dagen na ontvangst van het pakket had deze lijst van klanten voor een totaal van $120,000 aan bestellingen geplaatst.
Hier de daadwerkelijk gebruikte campagne:
Wat we kunnen leren van deze mini case study:
- Ze hebben het niet één keer over ansichtkaart of direct mail gehad in hun communicatie
- Ze hebben geen lange lijst van regels opgesteld voor het plaatsen van de foto’s, maar lieten alles over aan de klanten.
- Er was geen coupon, QR code of enige vorm van aanbod in het pakket.
Dit is een geweldig voorbeeld van het creëren van een relatie met uw klant. PostCardMania verzon enkel een grappige opdracht en nodigden hun klanten uit om deel te nemen. Er was geen hype, verkooptruukje, of ander addertje onder het gras. ze hadden plezier en voilá: ze verkochten voor $120k waarde aan goederen.
Verras uw publiek en kijk wat er gebeurt.
Ik daag je uit.
2 Reacties
Wacht even.. Dus als ik het begrijp waren 20 klanten verantwoordelijk voor 120k omzet in 5dagen? Was de Facebook campagne dus B2B?
Ik denk niet dat ze zo’n campagne richten op B2B. Dit was ook iets wat mij meteen opviel wanneer ik het vond, wellicht heeft de gehele lijst van 500 klanten plus de mond tot mond reclame die dat met zich meebracht voor de totale omzet gezorgd. Desalniettemin een creatieve en inspirerende campagne.