
Hartverscheurend en meeslepend. Maar in hoeverre waren deze reclamespots effectief?
Superbowl Commercials 2013
Die-hard American football fans, informele toeschouwers en de reclame-afdelingen van de grootste bedrijven ter wereld komen elk jaar elke eerste week van februari samen om dat ene ding te onderzoeken en te waarderen: de laatste portie Superbowl reclames.
Twee van de mooiste en meeslepende Superbowl reclamespots waren die van Budweiser en Jeep.
Voordat ik me verdiep in de effectiviteit van de reclamespots geef ik u eerst de gelegenheid deze zelf te bekijken.
2013 Budweiser Super Bowl Ad — The Clydesdales: “Brotherhood”
Jeep® “Whole Again” SUPER BOWL OFFICIAL COMMERCIAL
Tijdens het uitzenden van beide reclamespots ontstond er een trend op Facebook en Twitter dat mensen hun tranen moesten wegpinken bij het zien van beide reclames.
Maar, zoals u wellicht al heeft gezien werd het door USA Today diezelfde dag al snel betiteld als laagst gewaardeerde Super Bowl reclame sinds ’89.
Gek genoeg duurde het niet lang voordat Budweiser haar kijkers liet spreken en won met een miniscule voorsprong van alle andere reclames.
Als we het hier hebben over de effectiviteit van de reclamespots kunnen we ons twee dingen afvragen:
1. hoe definiëren we hier effectiviteit
2. en wat waren de doelen van bovenstaande commercials?
Het zet misschien niet aan tot het kopen van een nieuwe Jeep of Budweiser-bier, maar het versterkt de loyaliteit en de saamhorigheid onder de huidige gebruikers wel. Zo heb ik vorig jaar een artikel moeten presenteren over het ontwikkelen van een ‘Brand Community’ waar Jeep als case werd gebruikt.
Wellicht was het doel van Jeep hier wederom het verhogen van de zogenaamde ‘Brand Loyalty’. De beschrijving van de reclamespot liegt immers niet?
When our troops are home, we are more than a family. We are a nation that is whole again.
En het cultiveren van een ‘Brand Community’ heeft zo z’n voordelen:
Community-integrated customers serve asbrand missionaries, carrying the marketing message into other communities. They are more forgiving than others of product failures or lapses of service quality (Berry 1995). They are less apt to switch brands, even when confronted with superior performance by competing products. They are motivated to provide feedback to corporate ears. They constitute a strong market for licensed products and brand extensions. In many cases, we even find loyal customers making long-term investments in a company’s stock. Customers who are highly integrated in the brand community are emotionally invested in the welfare of the company and desire to contribute to its success.
Dus dat.
Doe er uw voordeel mee.
Maar doe mij toch maar Will Ferrell’s Budweiser reclamespot!
Plaats een reactie