8 Verbazingwekkend en innovatieve QR codes zoals je die nog nooit eerder hebt gezien!
Het gebruik van QR (Quick Response) codes is de laatste tijd erg toegenomen onder de smartphone menigte. Waar marketeers natuurlijk hun kans zagen en met de meest uiteenlopende en innovatieve ideeën kwamen. Tot op heden is er in Nederland wel redelijk wat creatief gebruik gemaakt van de QR codes, maar na het zien van deze top 8 denk je daar misschien anders over!
1. New York City’s Central Park
Hoe kon New York City’s Central Park meer klanten aantrekken en zorgen voor een forse groei? Het antwoord: QR Codes. Bekijk de video en laat je inspireren door het fascinerende gebruik van QR codes.
2. Victoria’s Secret
Weinig mensen zouden niet stoppen om de QR code campagne van Victoria’s Secret te bekijken. Op het eerste gezicht lijkt het of je één van de prachtige modellen van Victoria volledig naakt te zien krijgt wanneer je de QR code scant. Helaas! Niets is minder waar, de witte strepen met de daarop afgebeelde QR code verbergen slechts de lingerie.
3. Instagram & Angrybirds
Hier zijn twee in het oog springende advertenties, Instagram en Angrybirds, beiden gemaakt door de Britse Ad Agency “Made by Stupid”. Beide QR codes sturen je direct naar de download van Apps, een geweldige showcase voor zowel een creatieve advertentie als wat de Apps kunnen!
4. Hergebruikte verzenddoos
‘A Box Life’ is een programma gesponsord door Columbia Sportswear, dat een gemeenschappelijke inspanning doet om het hergebruik van kartonnen verzend dozen te stimuleren. Het doel hiervan is om kartonnen dozen langer te kunnen gebruiken, de kosten van de scheepsvaart te verminderen en mensen zelf het hergebruik en recyclen te stimuleren. Door middel van het plaatsen van een QR code op de doos is dit mogelijk, laat je inspireren door de video.
5. Muziekaal espresso apparaat
De Apresso machine is zo’n beetje de grootste innovatie in de Expresso industrie. De Aspresso leest de QR code op de top van de koffiepads die elk een eigen muziek nummer heeft. Deze is namelijk gecodeerd in de QR code. Elke pad zorgt zo voor een unieke ervaring waar de smaak van koffie en muziek aan elkaar matchen. De informatie over de smaak en intensiteit van de pads ook kan worden opgevraagd via het scannen van de QR code.
6. Gepersonaliseerde cadeaus
Hoewel we kerst en oud en nieuw al lang weer zijn gepasseerd zijn de manieren waarop marketeers klanten destijds probeerden aan te trekken erg bewonderenswaardig. Afgelopen jaar kwam JC Penney met de zogenaamde “Santa Tags” waar de gever van het kado een persoonlijke boodschap kon inspreken die werd afgespeeld na het scannen van de QR code door de ontvanger.
7. Wenskaarten
Wat als je wenskaarten combineert met afspeellijsten? Deze campagne is tevens bedacht door de Britse Ad Agency “Made by Stupid” die ook de campagne voor Instagram en Angrybirds verzonnen. Als je Spotify premium bezit op je mobiel kun je de QR code scannen en krijg je direct een afspeellijst te zien. Verschillende gelegenheden kunnen worden vertaald in een afspeellijst, van koken tot het bedrijven van de liefde. Alles is mogelijk!
8. Kauwgomballen
Zin in een kauwgompje maar je hebt even geen dubbeltje bij de hand? Geen probleem! Met deze kauwgomballen machine is dat niet nodig. Deze high tech kauwgomballen machine heeft een QR code waarmee je direct via PayPal kan betalen. De machine is tevens gekoppeld aan Twitter en deelt je betaling met de online community, hoe cool is dat?
Welke vind jij het gaafst? Plaats een reactie!
3 Reacties
Mooie post Elion, erg creatieve voorbeelden! Zie hier een paar voorbeelden die misschien ook wel creatief zijn, maar helaas niet zullen werken.. http://www.guerrillacafe.nl/qr-fails/
Bedankt voor je reactie Nico, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Het licht eraan wat het doel is van het gebruiken van een QR code. Een QR code op een graf kan iemands biografie bevatten en mede reizigers in een auto kunnen de QR code toch scannen op de snelweg als zij zich vervelen?
[…] of marketing activiteit. Als je wilt opvallen tussen deze 2999 anderen, dan is het slim om een opmerkelijke campagne op te […]