Seth Godin is een fenomeen op het gebied van marketing en oprichter van het zeer succesvolle Squidoo.com. Wat kunnen we van hem leren over marketing?
5 Lessen van marketing-goeroe Seth Godin
Al voordat ik begon met bloggen heb ik vele video’s, interviews en berichten van Seth Godin gezien en vooral bewonderd. Zijn denkwijze is nét iets anders als de meeste mensen in de marketing-wereld. Hij is een fantastische schrijver en een briljantje marketeer.
Les 1. Ontwikkel een unieke visie
Als bedrijf of persoon moet je een unieke visie ontwikkelen. Het gaat om de ‘waarom‘. Waarom maken wij producten en waarom zouden mensen naar mij willen luisteren als persoon? Apple, Martin Luther King en de Wright Brothers maakten hier al gebruik van. Seth heeft dit bereikt via zijn blog. Hij schrijft vanuit om zijn lezers te inspireren, motiveren en te helpen in plaats van hier geld mee te willen verdienen.
In een interview op Ad Age legt Seth Godin zijn blog-ritueel uit. Seth blogt één keer per dag en elk bericht die hij plaatst is een inzicht in de wereld van het bedrijfsleven, creativiteit en productiviteit. Van een enkele paragraaf tot soms wel twee pagina’s! Dat is nogal wat, een ongelooflijk tempo om bij te houden.
Hoe krijgt hij dat voor elkaar?
Seth schrijft eens per dag… maar in de tijd dat hij schrijft kan hij één of zelfs vijftien artikelen schrijven. Hij plaatst de overige berichten in de wachtrij, die vervolgens netjes elke dag op zijn blog verschijnen. Dit is erg handig, iets wat ik in de toekomst ook zeker zal gaan doen. Ik merk nu alweer hoe lastig het is om slechts één artikel per week te plaatsen. Daarnaast kan je op deze manier altijd nog artikelen schrappen of aanpassen, zodat alleen de beste verschijnen.
Les 2. Marketing moet opmerkelijk zijn
Seth Godin pleit voor creatieve marketing in plaats van saaie hedendaagse marketing. Creëer iets wat mensen nog nooit hebben gezien. We worden dagelijks gebombardeerd met marketing activiteiten. In Amerika wordt een individu dagelijks 3000 keer bloot gesteld aan een advertentie of marketing activiteit. Als je wilt opvallen tussen deze 2999 anderen, dan is het slim om een opmerkelijke campagne op te zetten.
Les 3. Laat het product voor zichzelf spreken
Het product is dé marketing. Mond tot mond reclame is de beste marketing die je kunt krijgen. Je kan daarom simpelweg niet verwachten dat een ‘middelmatig-product’ een winnaar wordt zolang je er geld in blijft pompen. Stop het geld in plaats van in marketing het terug in het product en je zult verstelt staan hoe effectief je marketing campagne zal worden.
Les 4. Focus op aandacht
We leven in een wereld waar we geconfronteerd worden met een overvloed aan informatie, nieuws en opinies. Het is oneindig, door de sociale media wordt iedereen een ‘uitgever’ van informatie. Maar de aandacht is schaars. Het gaat er daarom niet meer om hoeveel informatie je op de markt kan brengen, maar hoeveel aandacht je kan verdienen van je consumenten.
Succesvolle marketing gaat niet meer om de voorverkoop-hype. Om te winnen moet je opmerkelijk zijn, continue waarde leveren, een betrouwbare en geloofwaardige relatie ontwikkelen met je consumenten. Alles wat je produceert of communiceert moet van toegevoegde waarde zijn. Help consumenten hun leven te verbeteren, in plaats van ze uit te buiten op korte termijn. Volgens Seth Godin moet je jezelf het volgende afvragen:
What are you doing with the attention you have?
Les 5. Wees bescheiden in je marketing
Niemand geeft om je, zelfs niet je schoonmoeder. Er is geen dodelijkere fout in marketing van narcisme. Echt effectieve marketing gaat niet over hoe goed je product is – het gaat over hoe het product het leven van de consument kan verbeteren. Verkoop voordelen en oplossingen in plaats van producten. Verspil geen tijd aan jezelf, de successen van je bedrijf en alle prijzen daaromheen. Deze dingen zijn niet direct relevant in het leven van de consument en eerlijk gezegd zal het waarschijnlijk niemand ook iets schelen.
Focus op de consument en luister naar ze. De komst van sociale media geeft je letterlijk honderden mogelijkheden om luisteren wat consumenten zoal over je bedrijf of product te zeggen hebben. Voer de wijzigingen door die relevant zijn voor hen en je zult een erg succesvol bedrijf runnen.
Plaats een reactie