Post Pic

3 Copywriting tips van de legendarische Gary Halbert

Copywriting tips voor het verleiden en overtuigen van consumenten door niemand minder dan de ‘King of Copy’ – Gary Halbert.

The King of Copy

De ultieme legende van het copywriting was natuurlijk niemand minder dan Gary Halbert. Helaas overleed hij al op 68-jarige leeftijd, een enorm verlies voor de marketingwereld.  Hij had niet voor niets bijnamen als de ‘King of Copy’ en de ‘Prince of Print’. Zijn advertenties brachten letterlijk miljoenen op en hij is de man achter AIDA en vele andere copywriting technieken. John Carlon, Gary’s beste vriend in de business, schreef nog een mooi eerbetoon “For Gary” op zijn blog.

Gelukkig is het meeste van zijn fantastische werk bewaard gebleven. Dagelijks bestuderen, kopiëren en leren nog duizenden copywriters in spe van zijn advertenties en nieuwsbrieven. Zijn nieuwsbrieven zijn gelukkig netjes in een archief ondergebracht. Zeker de moeite waard om het één en ander even te lezen! Gary omschrijft het zelf niet voor niets als de meest waardevolle website op het internet.

Voor de luie lezers onder ons wil ik graag een stukje samenvatten uit één van zijn nieuwsbrieven waar ik erg veel aan heb gehad en wat de essentie van copywriting naar voren brengt.

Copywriting tip 1: maak een feit-voordeel lijst.

1. Een zeer gedetailleerde en vertrouwelijke lijst met feiten.

Laten we voor het gemak veronderstellen dat u een auto wilt verkopen. Voordat u ook maar met schrijven begint, is het noodzakelijk een goede voorbereiding te treffen. Stel een lijst met feiten op over uw auto. Zoveel en gedetailleerd mogelijk. Welk model? Welke kleur? Hoeveel weegt het? Hoeveel kilometer heeft het gelopen? Wat voor soort banden? Wat is hun toestand? Hoe is het interieur? Hoe zuinig is de auto? Hoeveel pk’s? Hoeveel heb je ervoor betaald? Wie heeft erin gereden? Wat voor soort behandeling heeft gekregen? Heeft het in de garage of buiten gestaan? Waar heeft men gereden? Enzovoort.

2. Een zeer gedetailleerde lijst met voordelen.

Nu is het de taak om de feiten, waar mogelijk, te vertalen naar voordelen. Dat uw auto bijna 1800 kilo weegt is een feit maar dit is tevens al te vertalen naar ten minste twee voordelen: (1) de veiligheid, een zware auto biedt meer bescherming in een wrak dan een lichte, en (2) comfort, zware auto’s rijden over het algemeen soepeler en stabieler. Wat? Is uw auto niet zwaar maar juist licht? Dan zou u dit kunnen vertalen naar hoe zuinig uw auto rijdt. Bijna alles is wel te vertalen naar voordelen. Hier nog enkele voorbeelden:

Copywriting tip 2: bedenk een zo sterk mogelijke propositie

Wat u vervolgens moet doen is goed nadenken over uw aanbod. Uw aanbod (beschouw het als propositie) is veruit het belangrijkste element in de gehele advertentie. Het ziet er meestal ongeveer zo uit:

“Als u mij x aantal euro’s geeft, geef ik u product x of dienst x ervoor terug.”

Geef me €18.000 en ik geef u een nieuwe caddy. Geef me €7,50 en ik maai uw grasveld. Geef me €30,- per uur dan verf ik uw huis. Etc., etc. Laten we terug gaan naar “Geef me €18.000 en ik geef u een nieuwe caddy.” Laten we eens kijken of we dit aanbod ‘zoeter’ kunnen maken.

“Ik verkoop deze caddy voor €18.000 aan u en laat u er gratis een week in rijden voor u beslist of u hem koopt of niet.”

of

“Ik verkoop deze caddy voor €18.000 aan u en laat u er gratis een week in rijden voor u beslist of u hem koopt of niet… Plus, u hoeft het bedrag niet in één keer te betalen; u kunt me betalen over een periode van 5 jaar!”

En ga zo maar door. Denk na over wat je verkoopt. Hoe zou u het willen kopen? Wilt u een gratis proefperiode? Een korting? Makkelijk betalen? Een niet-goed-geld-terug garantie? Een gratis geschenk bij uw aankoop? Een goed aanbod, vaak in de vorm van een kop of headline, kan zelfs het product al verkopen. Zelfs als de rest van de advertentie slecht is! Natuurlijk kan Gary het zelf nog beter uitleggen, lees daarvoor hier zijn hele stuk hier:

“Why I Am The Best Copywriter Alive (I’m Even Better Than The Ones Who Are Dead)!”

Copywriting tip 3: pas A.I.D.A. op uw webtekst of advertentie toe

Alhoewel u nu met deze drie stappen tot de essentie van uw advertentie kunt komen, is er nog enige structuur vereist. Gary bedacht daarvoor AIDA:

1. Attention: krijg de aandacht van de lezer

2. Interest: wek interesse op voor het product of dienst dat u verkoopt

3. Desire: creëer verlangen naar het product of dienst dat u verkoopt

4. Action: stimuleer het ondernemen van actie om het product of dienst te kopen

Dit model dient u toe te passen binnen uw advertenties, of zelfs op het design van uw website.

Om duidelijk te maken wat er precies met dit model wordt bedoeld gebruik ik mijn favoriete advertentie van Gary Halbert:

“High School Student Loses Almost 600 Pounds And Now Devotes His Life To Helping Others Get Skinny!”

Het origineel
(klik voor volledige grootte)

AIDA in kaart gebracht
(klik voor volledige grootte)

Overtuigend of niet? Dit is slechts één van de velen!

U kunt nu in ieder geval aan de slag met schrijven. Succes!

Plaats een reactie

* Naam, Email en Bericht zijn verplicht.